DietetykDietetykaZakwaszenie organizmu

Zakwaszenie organizmu – moda czy zagrożenie? Czy obawy przed zakwaszeniem są racjonalne?

Ogromne znaczenie dla równowagi wodno-elektrolitowej, a zwłaszcza kwasowo-zasadowej ma zwykła woda – niegazowana i dostarczana organizmowi w odpowiedniej ilości. Jeżeli będziemy wypijać jej za mało to spowodujemy szkodliwy dla zdrowia deficyt. Może on powstać również w niebezpiecznej dla organizmu sytuacji typu biegunka lub wymioty. Równie groźne są okresy ciągłych atmosferycznych upałów, gdzie sam organizm będzie próbował zabezpieczyć się przed odwodnieniem. Nie dość, że nie uzupełniamy wody, to tracimy ją, a z potem ucieka nam także sól, czyli elektrolity. W takiej sytuacji następuje zagrożenie życia i konieczność natychmiastowego ich uzupełnienia. Prostym zabiegiem możemy odwrócić niebezpieczeństwo tej ekstremalnej sytuacji. Wodę do picia należy lekko osolić, czyli zaopatrzyć ją w część niezbędnych elektrolitów, czyli w jony sodu i chloru. Poprawi się nasz stan zdrowia - jeśli zjemy banana i kawałek gorzkiej czekolady. Banan jest bogaty w potas, a czekolada dostarczy nam magnezu. W ten sposób wrócą do nas utracone elektrolity, a dokładnie jony sodu, potasu, magnezu i chlorki (…).

W przypadku niedostatecznego nawodnienia organizmu, następuje jego zakwaszenie i zaburzona zostaje gospodarka wodno-elektrolitowa, a także kwasowo-zasadowa. Ten stan ogranicza wydalanie wody, zmuszając nerki do jej oszczędzania poprzez zagęszczanie moczu. W rezultacie organizm może ulec zakwaszeniu (…).

Taką ekstremalną dla zdrowia sytuację stwarzają sobie ludzie bez nadzwyczajnych okoliczności. Po prostu nie mają nawyku picia wody. Nadużywają za to różnych innych płynów: słodzonych, gazowanych, czy choćby tylko herbaty i kawy. Spożywają nadmierne ilości białka (głównie mięsa) bez udziału odkwaszających produktów typu warzywa i produkty zbożowe. Tym sposobem nie wspomagają odkwaszania organizmu a wręcz przeciwnie, zakwaszają go coraz bardziej (…).

Warto więc pamiętać, że wszystko co zjemy, wypijemy lub innym sposobem dostarczymy organizmowi będzie bodźcem do intensywnej pracy naszego wewnętrznego laboratorium. O wydolności gospodarki kwasowo-zasadowej naszego organizmu świadczy odczyn pH moczu. Prawidłowe wartości pH mieszczą się w przedziale od 4,5 do 8,0 pH. Wysokie pH, powyżej 8, czyli zasadowe, mogą sugerować występowanie zakażenia bakteryjnego w układzie wydalniczym (moczowym), zbyt niskie (kwaśne) z kolei to niebezpieczeństwo rozwoju kamicy nerkowej.

Bardzo ważne jest zachowanie równowagi między produktami, które zakwaszają organizm, a tymi, które go odkwaszają (…) Przesada w żadną stronę nie jest wskazana. Dobra dieta, do której bezwarunkowo zaliczam moją dietę garstkową, samoczynnie dba o równowagę kwasowo-zasadową. Większość żywności nieprzetworzonej ma odczyn zasadowy w zupełnie naturalny sposób. Korzystaj z niej jak najczęściej! Pamiętaj, że komponując posiłek białku muszą towarzyszyć warzywa oraz węglowodany złożone (ziemniaki w mundurkach, kasza gryczana czy jaglana). Popularny i lubiany makaron niech będzie wykonany z mąki z pełnego przemiału, ugotowany al dente. A pomiędzy posiłkami woda, woda, woda!

Do efektywnej diety najszybciej przekonam miłośników motoryzacji. Jeśli do baku wlejemy paliwo wysokiej jakości, możemy być pewni, że silnik będzie pracował sprawnie i wydajnie. Jeśli jednak zdarzy nam się benzyna nieodpowiadająca wymaganym parametrom, to nie dość, że daleko nie zajedziemy, ryzykujemy też uszkodzeniem silnika. Nasz organizm działa identycznie. Niektórymi produktami wprowadzamy pożądaną równowagę kwasowo-zasadową i wodno–elektrolitową, a innymi tworzymy wewnętrzną dysharmonię. Stąd bierze się konieczność ułożenia zbilansowanej diety i wypijania odpowiedniej ilości mineralnej, niegazowanej wody (…).

Objawy zakwaszonego organizmu:

  • częste przeziębienia i grypy
  • ciągłe uczucie zmęczenia i braku energii
  • bóle i zawroty głowy
  • wahania nastroju
  • ból mięśni i kości
  • osteoporoza
  • kłopoty z pęcherzykiem żółciowym
  • przesuszona skóra, wypadające i pozbawione blasku włosy
  • zaczerwieniona cera z wypryskami, podkrążone oczy
  • problemy z koncentracją i pamięcią
  • zaburzenia snu
  • depresja
  • zaparcia
  • niestabilna waga – szybkie tycie, wolne chudnięcie

 

UWAGA!

Długotrwale zakwaszony organizm zostawia otwarte drzwi wielu poważnym chorobom np. miażdżycy, cukrzycy, osteoporozie, nadciśnieniu, nadwadze, a także i nowotworom.

 

Więcej w kolejnej książce dr n. med. Anny Lewitt. Już wkrótce w księgarniach!